Prototyping

Een prototype is een (eerste) model van een product. Bij het ontwikkelen van een interactief product worden in verschillende fases prototypes gemaakt van het product.

Het resultaat van de cardsorting is in feite ook al een prototype van de website of app.

Je hebt verschillende typen prototypes:

  • low fidelity prototype
  • high fidelity prototype

Een low fidelity prototype wordt gebruikt voor de eerste ideeën. Het bestaat uit losse kaartjes, schetsen en andere krabbeltjes.

 

Kijk deze video over paper prototyping.

 

Een high fidelity prototype lijkt al erg op het uiteindelijke product. Zij worden gemaakt verder in het proces.

Hoe een prototype er uit ziet, is afhankelijk van waarvoor je het gebruikt:

  • Het testen en presenteren van de content = ruwe schetsen, wireframe of digitale uitwerking (screen prototype)
  • Het testen en presenteren van de navigatie = ruwe schetsen, flowchart of digitale uitwerking
  • Het testen en presenteren van de vormgeving = schetsen of digitale uitwerking (van onderdelen)
  • Het testen en presenteren van de tekst = uitgewerkte teksten, voorbeelden visuals
  • Het testen en presenteren van de beleving= moodboard

 

Technieken van prototyping

  • Schetsen: kleine snelle schetsen, die meestal zonder enige correctie worden getekend, met als doel om meerdere ideeën en lay-outs te onderzoeken
  • Paper prototyping: een veel gebruikte methode om
    software te ontwerpen dat tegemoet komt aan de behoeften en verwachtingen
    van de gebruikers
  • Story boards: een aantal schetsen of wireframes die samen de "flow" weergeven en een beeld geven hoe een stuk
    software of een website uiteindelijk zal moeten functioneren
  • Mockups: afbeeldingen van de visuele vormgeveing
  • Screen prototypes: een specifieke vorm van mockups, waarbij computerschermen en -vensters
    worden getoond
  • Video prototyping: d.m.v. video, veelal in combinatie met 3d-software, waarin zeer uiteenlopende
    modellen en situaties gerealiseerd kunnen worden
  • Functional prototype: een werkend model dat het uiteindelijke product simuleert, zowel t.a.v. design
    als functionaliteit

 

Wireframes, mockups en prototypes

Wireframes, mockups en prototypes zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden.

Meestal gebruikt men de volgende betekenissen:

  • Wireframes geven de structuur en onderdelen van een webpagina weer. Dit is gewoonlijk de eerste stap in het ontwerpproces .
  • Mockups zijn weergaven van het visuele design van de site/ app of game. Deze omvatten alle graphics, typografie en andere pagina-elementen . Mockups zijn over het algemeen grafische bestanden.
  • Prototypes zijn semi-functionele lay-outs van een app, game of website. Zij geveneen beeld van de front-end.

(naar boven)