User experience design gaat over de beleving van een gebruiker:
Ergert de bezoeker zich omdat ze niet snel kan vinden wat ze zoekt, of vindt ze de vormgeving lelijk? De bezoeker klikt de website weg of verwijdert de app.
De beleving bestaat uit:
Oefening 2
Bij het bepalen van de gebruiksvriendelijkheid van een app of website, gebruik je de 5 E's:
Oefening 3
Wanneer je kijkt naar de allereerste webpagina uit 1991, dan zie je dat de maker alleen bezig was met de techniek. Je ziet geen design en er is weinig "experience". Bij het ontstaan van internet dacht men nog niet na over interactiviteit en de ervaring van de gebruiker.
Internet heeft zich snel ontwikkeld.
25 jaar later zijn er meer dan 15 triljoen webpagina’s op het internet.
48 biljoen webpagina’s kun je vinden met Google.
Er zijn steeds meer technieken die je kunt gebruiken. Gebruikers zijn ervaren geworden.
Hierdoor kun je niet zomaar lekker gaan bouwen en (grafisch) vormgeven. Wanneer je websites, apps of interactive print wilt ontwikkelen, moet je je bezig houden met de beleving van de gebruiker.
De concurrentie op Internet is groot.
Wil je bezoekers trekken en houden, dan moeten je gebruikers iets hebben aan je toepassing, én de toepassing ook nog eens graag gebruiken.
UXD wordt goed weergegeven in de piramide van Stephen Anderson. Hoe hoger je in de piramide komt hoe meer UXD de website of app is.
Wanneer je site of app aan deze eisen voldoet, ben je al een goed eind op weg, maar echt UX is nog niet. Het is echt UX als de gebruiker niet meer hoeft na te denken, maar vlot en quasi-automatisch door de site gaat.
Echt UXD is ook:
Oefening 4
Plaats alle websites en apps die je in de eerste oefening hebt genoemd, op een laag in de piramide.