Op een dag krijg je een appje van een vriend met de vraag of je mee wilt gaan naar de film.
"Leuk" app je terug. "Welke film draait er?"
Het appje is een begin van een aantal stappen die je zet om uiteindelijk in de bioscoop te zitten en de film te zien.
De stappen kunnen zijn:
Niet iedereen neemt dezelfde stappen.
Beschrijf alle stappen die jij zou maken wanneer je naar de film wilt gaan.
In het vak worden deze stappen samen een user journey of customer journey genoemd.
Je kunt een user journey omschrijven als een weergave van de interactie van een klant bij het kopen van een product of bij het gebruik maken van een dienst.
Soms geeft een user journey alleen alle stappen weer van de interactie binnen één app of website. Je kunt bijvoorbeeld een user journey maken van het online aanschaffen van een paar schoenen op de site Zalando.
Meestal maak je tijdens de reis een vast aantal stappen:
Of:
Neem een groot vel papier (A3) en teken hierop een schema op de volgende manier:
naar de film | |||||
fase | behoefte | informatie verzamelen | informatie evaluatie | koop | gedrag na koop |
wat ik doe | ik krijg appje van een vriend en wil mee naar de film | ik vergelijk een aantal films en bekijk de trailers | ik overleg met mijn vriend over de verschillende mogelijkheden | ik koop een kaartje | ik ga naar de bioscoop en scan de qr-code. 's Avonds schrijf ik een review over de film |
Schrijf hierin je verschillende stappen en wat je in de stappen hebt gedaan.
In een userjourney worden niet alleen de stappen beschreven, maar ook wat de beleving van de user is.
Je beleving wordt onder andere bepaald door:
Maak het schema af en vul het in met je eigen journey. Zie het voorbeeld hieronder.
naar de film | |||||
fase | behoefte | informatie verzamelen | informatie evaluatie | koop | gedrag na koop |
wat ik doe | ik krijg appje van een vriend en wil mee naar de film | ik vergelijk een aantal films en bekijk de trailers | ik overleg met mijn vriend over de verschillende mogelijkheden | ik koop een kaartje | ik ga naar de bioscoop en scant de qr-code. 's Avonds schrijf ik een review over de film |
denken en voelen | verveeld, |
zin in een spannende film | ik weet niet welke film ik moet kiezen. | keuze gemaakt! | ik hoop dat het goed gaat |
omgeving | lekker op de lui op de bank | op de bank, laptop op schoot | op de bank, laptop op schoot | op de bank, laptop op schoot | bioscoophal |
functionaliteit | piepje wanneer een appje binnen komt, kan direct lezen en antwoorden | overzicht van alle films van vandaag in Amsterdam met titel, foto, regisseur, link naar trailer, deelknop, trailer | meer informatie en reviews over de film | keuze bioscoop, film, tijd, aantal kaartjes, stoelkeuze, betalingsmethode bevestigingmail koop met qr-code |
scannen van code, uitprinten kaartje |
apparaten | Whatsapp op mobile | pathe.nl op laptop | pathe.nl op laptop | pathe.nl en betaalapp op laptop | ticket dispenser |
Vergelijk jouw journey met de journey van je medestudenten.
Een schema is wel saai en niet erg inspirerend. Daarom wordt een user journey meestal gevisualiseerd.
Hier zijn geen vaste regels voor. Je kunt je eigen fantasie gebruiken zolang de "reis" van de user maar duidelijk is.
Maak een user journey map op A3 papier. Kies zelf je techniek en vormgeving.
Wanneer je kijkt naar de verschillende user journey's, dan zie je wel verschillen:
Een user journey kan je helpen om aan het begin van een project uit te zoeken hoe de gebruiker met jouw product omgaat.
Bij een campagne helpt een user jouney mee om te bedenken welke media je moet inzetten om de user te "verleiden" tot de aankoop van een product of dienst.