Algemene test-scripts
Elk bedrijf en product is anders, dus er is geen magische usability test die je zal vertellen wat je moet weten.
Elke test vraagt om een eigen script. Het script is altijd afhankelijk van de doelen van de test en van de doelgroep.
Een goed voorbeeld van een test van een site voor kinderen zie je in onderstaande video. Er wordt gewerkt met een script dat afgestemd is op de doelgroep.
De volgende video is een weergave van een complete testsessie van Steve Krug, de schrijver va o.a Don't make me think.
Een goed script maken is niet altijd makkelijk. Kijk naar deze video over het maken van testscripts.
Om je te helpen met het opzetten van goede testen vind je in dit deel een aantal testscripts uitgewerkt voor de volgende situaties:
- over-all test
- concurrentie test
- zoek test
- wireframe test
- winkelwagen test
- blog test
Over-all Test
Deze test kun je uitvoeren wanneer je wilt kijken hoe je een bestaande site kunt verbeteren. Het geeft je ook ideeën voor de A/B testen.
Testscript:
Inleidende vragen:
- Maak kennis met de tester en stel de tester op zijn gemak.
- Leg het doel en de procedure van de test uit.
- Leg uit dat het een test van het product is en dat zij zelf niet getest worden. Er zijn geen foute antwoorden of handelingen.
- Vraag toestemming voor opname van beeld en geluid
- Stel algemene vragen over:
- computervaardigheid, gebruikte devices
- ervaring in online aankopen doen
- kennis van het product of dienst
Op het product gerichte vragen:
- Ga naar http://www.google.nl
- Verplaats je zelf in de schoenen van iemand die zoekt naar [product of dienst van de website]
- Zoek in Google naar [product of dienst van de website].
- Klik op een aantal Google’s zoekresultaten, en leg uit wat je opvalt.
- Ga naar [eigen url] en bekijk de site een paar seconden. Klik de site weg en vertel wat je hebt onthouden van de site.
- Ga weer naar de url en kijk rond op de site. Vertel wat je denkt waar de site over gaat, wat kan je doen op de site en wat valt je op.
- Verplaats je weer in iemand die op zoek is naar [een product of dienst van de website]. Bedenk een taak die je zou willen doen op deze site en probeer deze uit. Hoe vind je dat je deze taak kunt uitvoeren?
- Stel je hebt haast. Hoe snel kun je [geef een taak wat je kunt doen op de site]?
- Als je iets wilt kopen of je wilt inschrijven op deze site, ervaar je dit als snel en makkelijk?
- Als het geen test was, zou je iets kopen of je inschrijven/ doneren op deze site? (waarom wel/ niet)
- Zul je deze site in de toekomst gaan gebruiken? (waarom wel/ niet)
- Als je het kon, hoe zou je deze site verbeteren?
- Wat vond je leuk aan deze site?
- Zou je deze site aanbevelen aan vrienden of collega's?
Tot slot bedank je voor het meedoen aan de test.
Concurrentie test
Deze test kun je gebruiken om te leren van concurrerende sites. Leer van wat zij beter doen en doe ideeën op voor de verbetering van je eigen site.
Testscript:
Inleidende vragen:
- Maak kennis met de tester en stel de tester op zijn gemak.
- Leg het doel en de procedure van de test uit.
- Leg uit dat het een test van het product is en dat zij zelf niet getest worden. Er zijn geen foute antwoorden of handelingen.
- Vraag toestemming voor opname van beeld en geluid
- Stel algemene vragen over:
- computervaardigheid, gebruikte devices
- ervaring in online aankopen doen
- kennis van het product of dienst
Op het product gerichte vragen:
- Begin bij http://www.google.com
- Verplaats je zelf in de schoenen van iemand die zoekt naar [product of dienst van de website]
- Ga naar [eigen url] en kijk een paar seconden naar de homepage. Kijk nu weg en vertel wat je hebt onthouden van de pagina (zonder te spieken!)
- Noem 1 ding wat je wilt doen op deze site. Probeer dit te doen.
- Probeer [een product of dienst] te vinden op deze site.
- Nu je [het product of dienst] hebt gevonden, ga snel door het bestelproces, maar klik niet op de laatste knop om te bestellen. Vertel wat je vindt van deze site.
- Ga nu naar [url van concurrent] en kijk een paar seconden naar de homepage. Kijk nu weg en vertel wat je hebt onthouden van de pagina (zonder te spieken!).
- Noem 1 ding die je wilt doen op deze site. Probeer dit te doen.
- Probeer [een product of dienst] te vinden op deze site.
- Nu je [het product of dienst] hebt gevonden, ga snel door het bestelproces, maar klik niet op de laatste knop om te bestellen. Vertel wat je vindt van deze site.
- Welke site heeft je voorkeur? Waarom?
Afsluitende vragen:
- Als je het kon, hoe zou je op [ url concurrent] verbeteren?
- Als je het kon, hoe zou je [de eigen site] verbeteren?
- Zou je [de eigen site] aanbevelen aan vrienden of collega's?
- Zou je [de site concurrent] aanbevelen aan vrienden of collega's?
Tot slot bedank je voor het meedoen aan de test.
Zoektest
Met deze test kun je leren hoe mensen over het algemeen zoeken naar een product. Maken ze gebruik van Google, Amazon, Bing, of iets anders? Welke soorten zoekresultaten vallen op?
Testscript:
Inleidende vragen:
- Maak kennis met de tester en stel de tester op zijn gemak.
- Leg het doel en de procedure van de test uit.
- Leg uit dat het een test van het product is en dat zij zelf niet getest worden. Er zijn geen foute antwoorden of handelingen.
- Vraag toestemming voor opname van beeld en geluid
- Stel algemene vragen over:
- computervaardigheid, gebruikte devices
- ervaring in online aankopen doen
- kennis van het product of dienst
Op het product gerichte vragen:
Start de browser en begin met een leeg tabblad.
- Introductie: verplaats jezelf in de schoenen van iemand die zou zoeken naar [eigen product of dienst]
- Je wilt [eigen product of dienst] kopen. Gebruik het internet zoals je normaal zou doen.
- Ga naar de pagina waar je gewoonlijk start om [product of dienst] aan te schaffen. Waarom begin je op deze pagina? Waarom vind je dit de beste plaats om [product of dienst] te kopen?
- Ga naar Google en zoek naar [sleutelwoorden van eigen site]. Klik op een paar van de zoekresultaten van Google, en leg uit wat je opvalt.
- Ga naar [eigen site]. Kijk rond in de startpagina en vertel wat je denkt waar de site gaat over: wat kun je hier doen, waar is het voor, wat je valt je op?
- Noem 1 ding die je wilt doen op deze site. Probeer dit te doen.
- Stel je voor dat je, voordat je iets koopt op deze site, je eerst de site wilt onderzoeken op bijvoorbeeld betrouwbaarheid. Vertel wat je opvalt bij dit onderzoek en over de indrukken die je krijgt.
Afsluitende vragen:
- Als je het kon, hoe zou je [eigen site] verbeteren?
- Zou je [eigen site] aanbevelen aan vrienden of collega's?
Tot slot bedank je voor het meedoen aan de test.
Wireframe Test
Deze test kun je uitvoeren met een aanklikbaar wireframe, maar ook met een papieren wireframe. Bij een papieren wireframe is het handig dat alle pagina's op een apart vel papier staan.
Inleidende vragen:
- Maak kennis met de tester en stel de tester op zijn gemak.
- Leg het doel en de procedure van de test uit.
- Leg uit dat het een test van het product is en dat zij zelf niet getest worden. Er zijn geen foute antwoorden of handelingen.
- Vraag toestemming voor opname van beeld en geluid
- Stel algemene vragen over:
- computervaardigheid, gebruikte devices
- ervaring in online aankopen doen
- kennis van het product of dienst
- Uitleg over wireframes: Voor deze test, ga je kijken naar een wireframe (dat wil zeggen, een voorlopige versie van de site die niet is afgerond). We vragen je voor te stellen hoe het zou zijn om deze pagina's te gebruiken. Maak je geen zorgen als het ontwerp niet volledig is. Je zult waarschijnlijk zaken tegenkomen die niet werken. Als dit gebeurt, vertel wat je verwacht dat het moet doen.
Taken
- Bekijk deze pagina en vertel waar deze pagina over gaat. Wat kun je hier doen?
- Waar zou je op klikken en wat verwacht je dan te zien?
- (Laat de volgende pagina zien) Voldoet deze pagina aan de verwachtingen? Wat mis je op de pagina? Zie je ook iets wat volgens jou niet hoort op deze pagina?
- Op deze site kun je [doel uit een user story]. Hoe ga je deze taak uitvoeren?
- Hoe heb je het uitvoeren van deze taak ervaren?
Afsluitende vragen:
- Wil je deze site in de toekomst gebruiken (leg dan uit waarom of waarom niet)?
- Hoe zou je deze site te verbeteren?
Tot slot bedank je voor het meedoen aan de test.
Webshop test
Een niet goed verlopend bestel- en betaalproces kan enorm veel omzetverlies betekenen. Let bij deze test op wanneer de testpersoon het vertrouwen verliest in het bedrijf of afgeleid wordt.
Inleidende vragen:
- Maak kennis met de tester en stel de tester op zijn gemak.
- Leg het doel en de procedure van de test uit.
- Leg uit dat het een test van het product is en dat zij zelf niet getest worden. Er zijn geen foute antwoorden of handelingen.
- Vraag toestemming voor opname van beeld en geluid
- Stel algemene vragen over:
- computervaardigheid, gebruikte devices
- ervaring in online aankopen doen
- kennis van het product of dienst
Op het product gerichte vragen:
- Verplaats jezelf in de schoenen van iemand die [een product uit de webshop] wil kopen: Gebruik Google om [een product uit de webshop] voor je te vinden. Met welk resultaat ga je verder? Waarom?
- Ga naar [url webshop]. Vind de juiste [een product uit de webshop]. Ga door het koopproces, maar klik niet niet op de laatste "bevestig bestelling" knop.
- Heb je gevonden waar je naar aan het zoeken was? Als dit niet een test was, zou je de aankoop hebben gedaan? Waarom of waarom niet?
- Ervaar je de stappen die je hebt doorlopen als logisch en efficient?
- Als het nodig is om de aankoop te retourneren en je geld terug te krijgen, hoe zou je dat doen?
- Heb je er vertrouwen in dat deze site een terugbetaling zou geven?
- Ervaar je de winkel als betrouwbaar? Waarom?
Afsluitende vragen:
- Wil je deze site in de toekomst gebruiken om soortgelijke producten aan te schaffen (leg dan uit waarom of waarom niet)?
- Hoe zou je deze site verbeteren?
- Wat vond je leuk aan [URL]?
- Zou je [de site] aanbevelen aan vrienden of collega's?
Tot slot bedank je voor het meedoen aan de test.
Blogtest
Blogs worden gebruikt om:
- een autoriteitspositie te verwerven binnen een bepaalde niche
- een merk onder de aandacht te brengen
- het geven van je mening
- e-mailadressen te verzamelen
- geld te verdienen.
Met Analytics weet je welke blog-posts het goed doen, maar het zal je niet vertellen waarom. Deze Blog-testscript is bedoeld om te gaan begrijpen wat mensen echt denken van de content.
Inleidende vragen:
- Maak kennis met de tester en stel de tester op zijn gemak.
- Leg het doel en de procedure van de test uit.
- Leg uit dat het een test van het product is en dat zij zelf niet getest worden. Er zijn geen foute antwoorden of handelingen.
- Vraag toestemming voor opname van beeld en geluid
- Stel algemene vragen over:
- computervaardigheid, gebruikte devices
- ervaring met internet
- kennis over bloggen en blog-sites
Op het blog gerichte vragen:
- Verplaats je zelf in iemand die op zoek is informatie over [het onderwerp van de blog].
- Begin bij de homepage voor [url]. Ga naar het blog van deze site. Kon je het blog van deze site makkelijk vinden?
- Als je deze niet kon vinden, ga dan naar [blog url].
- Kijk door de blog homepage zoals je normaal zou doen en vertel waar naar jouw idee het blog over gaat: spreekt de blog je aan, zijn de posts interessant, wie is de doelgroep?
- Welke post spreek je het meeste aan? Waarom?
- Lees die post terwijl je hardop denkt. Wat vind je er leuk aan? Wat vind je niet leuk? Werd dit bericht geschreven door een expert?
- Kun je reageren op de posts en zou je dit ook doen?
- Deel dit bericht op een sociaal netwerk.
- Als dit geen test was, zou je dit hebben gedeeld? Waarom of waarom niet?
- Gebruik de zoekfunctie van de blog om te zoeken naar een post die je interesseert. Heb je gevonden waar je naar aan het zoeken was?
- Is deze blog te vertrouwen?
- Heeft deze blog voor jou een toegevoegde waarde?
Afsluitende vragen:
- Wil je deze blog in de toekomst te gebruiken (leg dan uit waarom of waarom niet)?
- Hoe zou je deze blog verbeteren?
- Wat vond je leuk aan deze blog?
- Zou deze blog aanbevelen aan vrienden of collega's?
Tot slot bedank je voor het meedoen aan de test.