Dit is de eerste module van een serie modules over User Experience design. Je kunt User Experience design vertalen als het ontwerpen van een goede beleving van de gebruiker. In het werkveld gebruikt men altijd de Engelse naam voor het vak. Vaak wordt het afgekort tot UXD.
In het vak User Experience design leer je hoe je rekening moet houden met de gebruiker wanneer je een ontwerp maakt voor een website of applicatie. Natuurlijk geeft ook een tijdschrift of poster een "beleving". Maar het vak uxd gaat vooral om de beleving van de gebruiker met een interactief apparaat. Interactieve apparaten reageren op handelingen van mensen: Je klikt of swipet en er gebeurt wat.
De experience is het gevoel dat een bezoeker meekrijgt bij het bezoeken van bijvoorbeeld een website of app. Een goed ontworpen gebruikerservaring geeft de bezoeker een positief gevoel.
In dit vak gaat het niet over kleuren en typografie maar over:
De kennis van deze module heb je nodig voor het uitvoeren van kerntaak 1.2: Maak een concept.
In het hoofdstuk over de user leer je:
In het hoofdstuk doelgroepen leer je:
De module bestaat uit een twee hoofdstukken. In elk hoofdstuk vind je theorie. Tussendoor staan oefeningen. Deze oefeningen zorgen er voor dat je lesstof beter gaat begrijpen. In het laatste hoofdstuk staan eindopdrachten. Je mag kiezen welke eindopdracht je maakt.
Je kunt je kennis bewijzen door het maken van een gebruikersprofiel, een persona en één van de eindopdrachten.
Je bespreekt met je docent wat en hoe je alles moet inleveren voor je cijfer voor deze module.
In module 6 van deze serie leer je meer over gebruikers.
Wil je nu al meer lezen, dan is de site www.frankwatching.com een goed begin.