Als mediavormgever werk je meestal voor een klant. Van haar of hem krijg je de opdracht. De klant heeft een doel met de opdracht. Bijvoorbeeld: maak een webshop zodat ik mijn schoenen online kan verkopen.
De opdrachtgever heeft zelf ook weer klanten. Zij gaan het mediaproduct bekijken of gebruiken. Zij hebben ook een doel. Bijvoorbeeld: online schoenen kopen.
Hoe beter de klant op de webshop schoenen kan kopen, hoe tevredener de opdrachtgever is.
De klant die de website bezoekt, noem je een gebruiker of user.
Wie is nu die gebruiker???
De gebruiker ben jij, je buurvrouw, je medestudenten, eigenlijk bijna iedereen.
Volgens de marktonderzoeker TNS NIPO, had 5,2 procent van de Nederlanders (van 13 jaar en ouder) in 2014 helemaal géén toegang tot internet. De rest (94,8 procent) wel: thuis, op school, op het werk, bij familie of elders.
Kijk maar eens naar dit artikel op de website nu.nl over gebruikers in Nederland en scrol naar beneden in de infographic hier onder over gebruikers wereldwijd.
Schrijf van een hele dag op wanneer jij een gebruiker bent. Doe het op de volgende manier:
device | app/programma/website | doel |
mobile | klok/wekker | wakker worden |
mobile | ns.nl | weten hoe laat de trein vertrekt |
mobile | nieuwe berichten lezen | |
kaartlezer ov chip | inchecken | |
laptop | .... | ... |
Een gebruiker heeft altijd een doel:
Het doel is hierbij het verwachte eindresultaat, bijvoorbeeld: je mail is gecontroleerd. Het doel omvat meestal meerdere taken.
Om het doel te bereiken moet je taken uitvoeren. Een taak is een aantal acties die je moet nemen om je doel te bereiken. Bijvoorbeeld: Je wilt naar school met de trein (= doel). Hiervoor moet je de volgende taken uitvoeren:
Een taak kan eenvoudig zijn, maar ook heel complex. Een taak bestaat dan uit meerdere acties. Een actie is het kleinste onderdeel. Een voorbeeld van een actie is het plaatsen van je ov-kaart tegen de scanner van de toegangspoort of het intypen van je loginnaam voor je webmail.
Doel: een nieuwe e-mail versturen
Beginsituatie: De computer staat al aan. Je verstuurt de e-mail met behulp van een e-mailprogramma, dus niet in de webbrowser.
Taken | Acties |
Open het e-mail programma |
|
Kies een nieuw bericht |
|
Vul de kop van het bericht in |
|
enz. |