Training UXD en marketing
Inleiding
Een website of een applicatie wordt ontwikkeld met een bepaald doel:
- Overtuigen: Een interactief kan vooral gericht zijn op het overtuigen van de bezoekers. De bezoeker moet overtuigd worden om bijvoorbeeld een bepaald product bij het bedrijf te kopen, geld te doneren, lid te worden van een politieke partij of van een vereniging. Het succes van de site is afhankelijk van het aantal bezoekers dat overtuigd kan worden.
- Informeren: Internet is een medium dat uitstekend geschikt is voor het overbrengen van informatie. De informatie kan uiteenlopen. Zo wordt er informatie verstrekt over de vertrektijden van openbaar vervoer, over grote en kleine evenementen en over recepten. Een informatieve site is succesvol wanneer deze veel bezoekers heeft en wanneer de bezoekers tevreden zijn omdat ze goed geïnformeerd zijn.
- Amuseren: Veel websites bestaan uit interactieve spelletjes en grappen. Hierbij staat het amuseren van de bezoeker centraal. De site is succesvol wanneer gebruikers meerdere malen terugkomen.
- Samenbrengen: Hieronder vallen alle sociale netwerken en community's en apps. Het interactief product is succesvol wanneer voldoende mensen zich verbonden voelen met de community.
Meestal is er sprake van een mengvorm van de genoemde doelen. Elke doelstelling moet duidelijk en zo concreet mogelijk worden vastgelegd voordat je begint met de ontwikkeling.
Een omschreven doelstelling kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:
Onze site moet de bezoekers aansporen om meer artikelen van het bedrijf aan te schaffen door hen er van te overtuigen dat de artikelen een goede kwaliteit/ prijsverhouding hebben, dat ze eenvoudig te bestellen zijn en dat er een goede service wordt geleverd. Dit jaar moet een bezoekersaantal van 40.000 gehaald worden, waarbij 30% van de pagina’s bekeken is. Hieruit moet dit jaar een omzetstijging volgen van 3%. De volgende jaren moet het bezoekersaantal stijgen naar 60.000 en moet een omzetstijging worden bereikt van 7%.
Het is belangrijk om te weten hoe je bij het ontwerpen van een digitaal product kunt zorgen dat de doelstelling gehaald wordt. Het is belangrijk te weten dat een interactief product onderdeel is van de marketingstrategie van een bedrijf.
Marketing is elke activiteit die consumenten en producenten met elkaar verbindt.
Wanneer een interactief product ontwikkeld is om online te verkopen, dan is er sprake van E-commerce. E-commerce of e-business is een verzamelnaam voor transacties die op digitale wijze worden afgehandeld. Bijvoorbeeld de aankoop van een product in een webwinkel.
Doel van deze module
Deze module leert je hoe een goed ontwerp van een interactief product helpt om de doelstelling te verwezelijken. Je leert een goede call to action vorm te geven en het aida-model toe te passen. Je leert welke soorten landingspagina's er zijn.
Je kunt nog zo'n goede website maken, wanneer je geen bezoekers krijgt, heeft het weinig zin. Daarom sluit deze module af met een hoofdstuk over zoekmachineoptimalisatie.
Hoe is de training opgebouwd?
De training bestaat uit 6 hoofdstukken:
- Toptaken- hoe zorg je ervoor dat bezoekers snel hun doel bereiken
- Call to action- hoe kun je met vormgeven zorgen dat de user verleid wordt om aankopen te doen
- Landingspagina's- welke soorten landingspagina's zijn er hoe worden ze ingezet om de doelstelling te bereiken
- Social media- welke sociale media kun je inzetten om je gebruikers te bereiken
- Seo- hoe kun je bij het ontwerpen en bouwen van een site zorgen dat de website goed gevonden wordt.
- Web Performance Model
Lees de hoofdstukken steeds goed door. Tussen de tekst staan oefeningen die je moet maken. In het laatste hoofdstuk staat een eindopdracht.
Wat moet je kunnen/ kennen/ bewijzen aan het eind van deze training?
Aan het eind van deze training weet je
- wat de toptakenmethode inhoudt en hoe je die vorm kunt geven
- wat een call to action is en hoe je deze vormgeeft
- wat het aida-model is en hoe je dit model toepast bij het vormgeven van een pagina of banner
- welke eisen gesteld worden aan een landingspagina
- welke sociale media je kunt inzetten om je gebruikers te bereiken
- hoe je bij het ontwerp van een website rekening houdt met de vindbaarheid
- wat het Web Performance Model inhoudt en hoe je dit kunt toepassen
Je bewijst deze kennis in de eindopdracht.
Waar kun je nog meer informatie vinden over het onderwerp van deze training?
Links naar websites, enz.
(naar boven)