Je kunt nog zo'n goede website maken, wanneer je geen bezoekers krijgt, heeft het weinig zin. De meeste mensen gebruiken een zoekmachine om een website te vinden op Internet. Het is daarom belangrijk om dat een site of pagina goed vindbaar is. Een website goed vindbaar maken wordt zoekmachine optimalisatie genoemd = Search engine optimization (SEO) .
Zoekmachines zoals Google inventariseren alle webpagina’s op het world wide web door deze te bezoeken, alle resultaten op te slaan en te inventariseren en vervolgens iedere link op de pagina te volgen om naar de andere webpagina’s te gaan.
Op die manier wordt in theorie het hele web bezocht en worden alle teksten, plaatjes en andere inhoud in een groot databestand opgeslagen.
De hoeveelheid webpagina’s die een zoekmachine heeft bezocht, en de rangschikking van de resultaten, maken een zoekmachine uniek. De populariteit van een website en de inhoud van de pagina’s zorgen ervoor dat een bepaalde pagina bovenaan de lijst met zoekresultaten komt te staan.
Een zoekmachine bestaat uit de volgende onderdelen:
De spider is een programma dat zich gedraagt als een webbrowser: het 'leest' webpagina's en volgt de daarop voorkomende links om naar nieuwe pagina's te gaan. De inhoud van alle pagina's wordt 'gelezen'. De tekst, de afbeeldingen, de aangetroffen documenten enzovoorts gaan mee naar de database, het tweede deel van de zoekmachine. De hyperlinks naar andere pagina's of andere sites worden gevolgd om ook die pagina's binnen te halen.
In de database van een zoekmachine wordt de inhoud van de gespiderde webpagina's op een slimme manier opgeslagen. Naast de tekst gaan er zoveel mogelijk additionele gegevens mee. Zoals de datum van creatie, gegevens over kleuren op de pagina, soorten documenten die zijn aangetroffen, enzovoorts.
Een zoektochtje bij Google naar een combinatie van twee veel voorkomende woorden in 339 miljoen documenten vergt slechts eenderde seconde:
Het rangschikken van de resultaten is het derde belangrijke onderdeel van een zoekmachine. Alleen de resultaten op de eerste resultaatpagina worden bekeken door de gebruikers; bladeren door tienduizenden zoekresultaten heeft weinig zin.
Zoekmachines rangschikken de resultaten op volgorde van relevantie. Door het kiezen van de juiste zoektermen, kan de gebruiker de resultaten zelf grotendeels sturen. Het rangschikken van de zoekresultaten is een activiteit waar eigenaren van zoekmachines uitermate geheimzinnig over doen.
Uniek aan Google is het algoritme dat PageRank wordt genoemd. Kort gezegd: hoe meer links vanaf belangrijke websites naar een bepaalde pagina, hoe hoger deze pagina stijgt in de resultatenlijsten
Omdat Google zelf een goede handleiding heeft gemaakt over hoe je kunt zorgen dat een pagina hoog in de ranking komt, vind je in dit hoofdstuk alleen oefeningen. In deze oefeningen ga je je eigen site optimaliseren. Hoe je dit moet doen, kun je vinden in de handleiding.
Bewaar deze handleiding goed als naslagwerk!!!
Oefeningen: