Websites van grote bedrijven, overheid en instellingen zijn vaak heel gecompliceerd. Te zorgen dat deze sites een goede "user experience" bieden aan de gebruiker is ingewikkeld. De websites vormen een belangrijk onderdeel van de service die het bedrijf biedt. Uit onderzoek blijkt dat de klanten de service van de website meestal niet zo waarderen dan het bedrijf denkt.
Een belangrijk verschil tussen de sites van de gemeente Haarlem en de gemeente Amsterdam is dat op de website van de gemeente Haarlem de meest gevraagde onderwerpen opvallend in het scherm staan. Bij de gemeente Amsterdam zijn deze geplaatst in de rechter benedenhoek van het scherm.
Gerry McGovern noemt de taken waarvoor de meeste gebruikers een site bezoeken toptaken. Hij heeft onderzocht dat van de 100 taken die bezoekers op een website zouden kunnen uitvoeren, 4 tot 6 maar 25% het meeste voorkomen.
Hij heeft de toptaakmethode bedacht. Het doel van de toptakenmethode is om bezoekers zo snel mogelijk hun doel te laten bereiken. Je moet uitzoeken wat de toptaken zijn van de bezoekers. Je kunt deze toptaken direct toegankelijk maken. De bezoekers zijn dus direct bij aankomst van je website tevreden.
Een Toptakenwebsite is een website, waarbij de bezoeker snel de juiste informatie vindt en een taak makkelijk kan uitvoeren. De Toptakenwebsite wordt daarbij zo ingericht, dat de meest gevraagde onderwerpen van dat moment (de zogenaamde toptaken) het makkelijkst te vinden zijn.
Je kunt hierbij kijken naar de toptaken van de hele website, maar ook naar de toptaken van een pagina binnen de website. In feite kent elke pagina op een website een toptaak.
Het voordeel van een toptaken website is meer tevreden klanten/bezoekers. Meer tevreden klanten/bezoekers leveren meer omzet op (in welke vorm dan ook). Of minder telefoontjes, want de bezoeker van de website heeft zelf het antwoord al gevonden.
Ook is de ervaring dat een toptakenwebsite beter te beheren is.
Veel gemeentes en andere overheidsinstellingen zijn bezig met het ontwikkelen van Toptakenwebsites.
Een toptakenwebsite is niet makkelijk te maken. Je moet letten op:
Let bij de vormgeving op de volgende zaken:
Let bij het ontwerpen op:
Op internet zijn verschillende tools beschikbaar om het niveau van een tekst te bepalen.
Stap 1 – Bepaal de belangrijkste doelgroep(en)
Ook bij het ontwikkelen van een toptaken website is goed onderzoek naar de doelgroep onmisbaar. Interviews, online enquêtes, analyse van de meest gestelde vragen en klachten die binnenkomen bij het bedrijf zijn allemaal tools die je in kunt zetten
Stap 2 – Beschrijf een longlist met epics (=taken)
Na het gebruikersonderzoek begin je met het opstellen van een lijst met "grote" userstory's. Deze hoeven niet altijd goed geformuleerd te zijn. Ze moeten wel geschreven worden vanuit de gebruiker. Je kan achter de taken komen door te brainstormen met de collega's en de klant. Je kunt ook kijken naar concurrerende websites, populaire zoektermen en websitestatistieken.
Stap 3 – Bepaal de belangrijkste taken en maak daar een shortlist van
Je bepaalt de vijf belangrijkste taken/ epics en daarvan stel je een shortlist samen. Deze vijf taken zijn de belangrijkste doelen waarom een bezoeker op jouw website kijkt. Deze epics splits je in goed geformuleerde user story's die invest zijn.
Stap 4 – Integreer de toptaken in je website
Je integreert alle toptaken in je website. De vijf belangrijkste taken geef je een prominente plek op je website, maar je zorgt ervoor dat de andere taken ook duidelijk te vinden zijn. Hierdoor krijg je een goede en overzichtelijke website!
Op de site van de gemeente Amsterdam staan de toptaken rechts onderaan de pagina, onder de vouw.
Kijk voor inspiratie naar de schermen op deze pagina en naar de websites van: