Studiewijzer
Deze module is een onderdeel van de lessenserie UXD en behandelt hoe je een user interface ontwerpt.
Een gebruikersinterface, van het Engelse user interface (UI), is de interface (verbinding) tussen een computer (of een andere machine) en de mens die de computer gebruikt. De gebruikersinterface maakt interactie tussen mens en machine mogelijk. Denk hierbij aan het design van bijvoorbeeld websites, mobiele applicaties of webshops.
User Interface Design bepaalt een groot deel van de user experience. Het user interface design draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een systeem of applicatie. Door een goede UI zijn gebruikers in staat om het systeem te gebruiken met zo min mogelijk inspanning en tijd.
User interface design is toe te passen op de frontend en de backend van het systeem. De frontend is alleen zichtbaar voor de bezoekers van het systeem, de backend is de achterkant van het systeem waarmee de beheerder werkt.
Designing with the mind in mind
De lesstof van deze module is gebaseerd op het boek Designing with the mind in mind geschreven door Jeff Johnson.
Johnson gebruikt kennis uit de biologie en psychologie om richtlijnen te geven voor een goede interface.
In 12 hoofdstukken geeft hij 24 "design guidelines". Elk hoofdstuk begint met een uitleg over bijvoorbeeld de werking van de hersenen of van het oog. Hierna beschrijft hij wat de gevolgen hiervoor zijn voor een design:
Ben je nieuwsgierig? Lees dan het hele boek. Voor de anderen is er hier een samenvatting.
In het hoofdstuk Don’t make me think! van deze module maak je kennis met het boek Don't make me think! van Steve Krug. Dit is hét boek op gebied van usability. Lezen!!!!
Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Daarom eindigt de module met een hoofdstuk over Patterns. Een “UI design pattern” oftewel User Interface Design Pattern is een layout die een gekend ontwerpprobleem oplost. Het probleem is steeds hetzelfde, de oplossing ook. Een probleem kan bijvoorbeeld zijn: te veel menu-items. Een oplossing kan zijn: ze in intuïtieve submenus schikken.
Doel van deze module
Je leert in deze module hoe een goed design ervoor zorgt dat de user de app/website als prettig en betekenisvol ervaart. Hierbij gaat het niet over wat mooi of lelijk is, maar vooral hoe je kunt zorgen dat de design zorgt voor een optimale user experience. Na het bestuderen van deze module ben je in staat om doordachte keuzes te maken bij de vormgeving van interactief product.
Hoe is de training opgebouwd?
De training bestaat uit vier hoofdstukken.
- Designing with the mind in mind: waarnemen en lezen
- Designing with the mind in mind: kleur en zicht
- Designing with the mind in mind: geheugen en leren
- Patterns
Lees deze steeds goed door. Tussen de tekst staan oefeningen die je moet maken. In laatste hoofdstuk staan de eindopdracht. Met deze eindopdracht laat je zien dat je alles hebt begrepen en dat je de kennis kunt toepassen.
Wat moet je kunnen/ kennen/ bewijzen aan het eind van deze training?
Aan het eind van deze training weet je:
- hoe je kennis over waarnemen kunt gebruiken voor een UI-design
- hoe je Gestaltpsychologie kunt gebruiken bij het ontwerpen van een UI
- hoe je kennis over kleur kunt gebruiken voor een UI-design
- hoe je kennis over het geheugen kunt gebruiken voor een UI-design
- wat patterns zijn en hoe je ze gebruikt
Je bewijst deze kennis in de eindopdracht.
Waar kun je nog meer informatie vinden over het onderwerp van deze training?
Links naar websites, enz.
- Don't make me think! (Engelstalige versie, pdf)
- Designing with the mind in mind (boek in pdf)
- Designing with the mind in mind (samenvatting in pdf)
- ui-patterns.com
- webdesign trends | Tumblr
- www.frankwatching.com
- http://coolors.co/