Training UXD: Interactie
 

De context van interactie

Hoe de interactie beleefd wordt, is niet alleen afhankelijk van de hardware (schermformaten en invoerapparatuur) maar ook van andere factoren zoals:

In dit hoofdstuk ga je kijken hoe je rekening kunt houden met deze factoren bij het ontwerp.

 

Tijd

Een applicatie kun je zo ontwerpen dat het rekening houdt met de tijd waarop de user de applicatie gebruikt.

Je kunt de content zo ontwerpen dat het zich aanpast aan het tijdstip. Denk hierbij bijvoorbeeeld aan de lichtsterkte van een mobile die zich automatisch kan aanpassen aan de lichtsterkte van de omgeving.

 

Oefeningen 1

De afbeelding hiernaast is een screenshot van de website van het Pinkpopfestival nadat het evenement heeft plaats gevonden. Veel van de getoonde informatie is niet meer relevant. Door gebruik te maken van de datum van het systeem waarop de site bekeken wordt, kun je de content aanpassen.

  1. Maak een lijst met applicaties die je gebruikt waarbij de content zich aanpast aan de tijd. Schrijf er bij wat er aangepast wordt aan de tijd.
  2. Bekijk de website van Pinkpop. Maak een lijst met content over dit festival waarin een bezoeker van de website interesse in heeft:
    1. een half jaar voordat het evenement plaats vindt
    2. op het moment dat de kaartverkoop begint
    3. een maand van te voren
    4. een dag van te voren
    5. tijdens het festival
    6. de dag na het festival
    7. twee maanden na het festival
  3. Maak snelle (wireframe) schetsen hoe de landingspagina er uit zou kunnen zien op de verschillende tijdstippen.

 

Plaats

Bij plaats moet je in dit geval niet alleen denken aan geografiche plaats. Het maak een verschil of je in de les online bent, of op het NS-station. Ligt je lekker uitgestrekt op de bank of zit je actief achter je laptop.

Steeds meer mensen gebruiken mobile devices voor alle online activiteiten. De meeste devices hebben de mogelijkheid om te bepalen waar de gebruiker zich bevindt. Google maps is een voorbeeld van een app met alleen maar plaatsgebonden content.

 

Oefeningen 2

  1. Maak een lijst met applicaties die je gebruikt waarbij de content zich aanpast aan de tijd. Schrijf er bij wat er aangepast wordt aan de tijd.
  2. Op veel website wordt een Google maps geplaatst om te laten zien waar het bedrijf zich bevindt. Voldoet dit volledig aan de informatiebehoefte van de gebruiker die het bedrijf wil bezoeken?

Wanneer iemand naar het Pinkpopfestival gaat, is de informatiebehoefte afhankelijk van de plaats waar deze zich bevindt. Bevind een festivalbezoeker zich in de buitenste cirkel dan zijn mogelijke vragen:

In de middelste cirkel is er weer andere informatiebehoefte. Aangekomen bij het festivalterein verandert de informatie behoefte weer.

 

  1. Maak een lijst met content voor elke cirkel waar de festivalbezoeker behoefte aan heeft op die plaats.
  2. Maak snelle (wireframe) schetsen hoe de pagina er uit zou kunnen zien op de verschillende tijdstippen. Plaats de juiste map op de verschillende pagina's.

Relatie/verhouding

Pinkpop heeft vele fans die elke jaar het festival bezoeken. Zij zijn nieuwsgierig naar wat er allemaal op de verschillende podia gebeurt en ze houden in de gaten wanneer de kaartverkoop begint. Hun relatie met de site is anders dan die van een beginnende festivalbezoeker. Bands die informatie willen hebben over het festival omdat zij gevraagd zijn om op te treden, hebben weer een andere verhouding met de site.

Gebruikers die vaker op een site komen hebben andere behoefte dan gebruikers die "toevallig" op de site komen omdat zij een link hebben aangeklikt bij de zoekresultaten.

Verschillende gebruikersgroepen hebben veschillende behoefte:

 

 

Oefeningen 3

Hieronder zie je het schema van de user journey uit de eerste module. Hierin is beschreven welke weg een denkbeeldige user aflegt om naar de bioscoop te gaan. Elke user(groep) heeft zijn eigen journey.

De context waarin alle plaats vindt, speelt een grote rol.

  1. Gebruik het onderstaande schema om een user journey van een Pinkpopbezoeker die voor de eerste keer naar Pinkpop gaat. De journey begint bij de start van het festivalseizoen en eindigd een jaar later. gebruik alle gegevens die je in de vorige oefeningen hebt verzameld.
  2. Maak een visuele weergave van de journey. Kies zelf je vormgeving en stijl.

 

 

 

(naar boven)