Training UXD: Interactie

 

Eindopdracht 1

De opdracht:

Een app voor een smartwatch ontwerpen is heel wat anders dan voor smartphone of tablet. Op een smartwatch heb je weinig ruimte voor tekst en visuals.

Je gaat hier onderzoek naar doen en een app ontwikkelen voor de Apple watch. Deze app moet studenten er aan herinneren dat zij zich moeten houden met de volgende regel uit de arbo-wet voor beeldschermwerk: Beeldschermwerk moet na twee uur afgewisseld worden met ander werk of een pauze.

  1. Zoek de schermafmetingen en de richtlijnen van Apple voor het ontwerpen van een app voor een Apple watch. Verwerk je bevindingen uit dit onderzoek in 10 tips voor het ontwerpen van een app. (niet kopieren en plakken van internet)
  2. Maak een activiteitendiagram en een visueel storyboard van de app. Hou rekening met tijd en plaats.
  3. Maak een prototype van de app in de vorm van een animated gif.

 

Beoordellngscriteria


(naar boven)


Eindopdracht 2

NFC is de afkorting van Near Field Communication, vrij vertaald: "draadloze, dichtbij communicatie". NFC is een draadloze manier om kleine hoeveelheden informatie uit te wisselen binnen een straal van 10 centimeter. De sensor in je mobiel communiceert met een ander NFC-apparaat, zoals betaalsystemen, of smartphones.

Het enige wat je hoeft te doen is met je smartphone een ander NFC-apparaat aan te raken. Je kunt dan meteen informatie uitwisselen, zoals het uitvoeren van een betaling of het delen van foto's en video's. Doordat de NFC-lezer is ingebouwd in je telefoon hoef je geen app meer te downloaden om een NFC-tag te lezen, zoals bij een QR-code.

Omdat de data alleen binnen een straal van 10 centimeter kan worden verzonden of ontvangen, is het een veilige manier van gegevens uitwisselen. Bluetooth heeft bijvoorbeeld een veel groter bereik, waardoor data gemakkelijker is te onderscheppen. Er wordt daarnaast ook gekeken naar de mogelijkheden om een wachtwoord in te stellen. Door het veilige karakter van NFC is het uitermate geschikt voor bijvoorbeeld het uitvoeren van betalingen. Een bekend voorbeeld van het gebruik van NFC is de OV-chipkaart waarmee je in- en uitcheckt in het openbaar vervoer en vervolgens saldo wordt afgeschreven. Of denk aan contactloos betalen met je pinpas.

Je kunt NFC-tags zelf kopen en programeren. Veel gebruikte vormen zijn:


 Op de tag kunnen eenvoudige handelingen geprogrameerd worden, bijvoorbeeld:

Een aantal android smartphones hebben apps om NFC-tags te programmeren en te gebruiken.

Apple heeft tot nu toe NFC gereserveert voor betalingen.

 

De opdracht:

  1. Vraag aan de docent een NFC-sticker.
  2. Zoek uit hoe je deze sticker kunt programmeren.
  3. Ontwerp een poster over een van de volgende onderwerpen:
    • Interactieve print
    • UXD
    • Userstories
    • Wireframes
    • Front-end developer
    • Activiteitendiagrammen
    • Interactie vormgeven
    • HTML en CSS
    • Prototyping

    Doelgroep: Jongeren die niets van het vak weten, maar wel willen begrijpen wat deze termen betekenen.

  4. Koppel aan de poster een video of website met behulp van de NFC-sticker.

 

 

Beoordellngscriteria

 

(naar boven)