Training UXD: User needs
 

Doelgroepen

Weet je nog?

Een doelgroep is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst, campagne of organisatie zich richt. Een doelgroep is een groep omdat leden bepaalde kenmerken delen, bijvoorbeeld:

Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden.

De boodschap en de vorm waarin deze wordt overgebracht stem je af op de doelgroep. Een reclameboodschap voor jongeren zal een andere 'tone of voice' hebben dan een promotie gericht op ouderen.

De doelgroep bepaald ook de media die je kiest. Merken die een breed publiek willen bereiken, kiezen bijvoorbeeld voor reclamespotjes op grote tv-zenders.

 

Online community's

Bedrijven willen graag dat klanten terugkomen. Ze proberen een langdurige relatie aan te gaan met een klant. Een middel hiervoor kan online community zijn.

Een online community is een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke interesses of belangen op vaste basis bij elkaar komen. Zij leveren allen een bijdrage aan de community. Dus niet alleen een bedrijf of organisatie communiceert, maar iedereen op de community doet mee.

Een online community wordt niet alleen door bedrijven gestart. Iedereen kan een community beginnen.

Zie als voorbeeld de volgende video.

http://community.macmillan.org.uk

(naar boven)

 


Kenmerken online community's

Een online community is niet hetzelfde als een sociaal netwerk.

Sociale netwerken werken op basis van verbintenissen die zeer algemeen en niet themagebonden hoeven te zijn. Op sociale netwerken connect je bijvoorbeeld met een vriend die compleet andere interesses heeft dan jij. Community's zijn altijd gebaseerd op basis van een gedeeld thema. De leden zijn dus aan elkaar gebonden door bijvoorbeeld een gedeelde interesse.

Community's zijn daarom vaak intensiever in gebruik, maar wel kleiner van omvang, dan de massale sociale netwerken.

Daarnaast is er ook vaak sprake van overlap tussen community's en sociale netwerken. Binnen grote sociale netwerken is het namelijk ook vrijwel altijd mogelijk een 'groep' (community) aan te maken rondom een specifiek thema.

 

 

naar boven)

 


 

Voorbeelden sociale media en online community's

Er zijn oneindig veel online community's en sociale netwerken te vinden op internet. Doordat er op internet geen minimum aantal leden nodig zijn om een site in stand te houden, kan iedereen zijn eigen sociale website opzetten.

Sociale netwerken privé:

Sociale netwerken zakelijk:

Community's:

(naar boven)


 

Online community's en marketing

Online community's zijn voor bedrijven ook erg interessant:

 

Oefeningen 1

 

(naar boven)