Weet je nog?
Een user story is een korte beschrijving (story) van wat een gebruiker (user) wil. User story's dwingen je om te denken vanuit de gebruiker.
Een user story beschrijft vanuit de gebruiker, wat hij of zij op de website of app kan doen. Een user story is altijd in de volgende vorm:
Als <rol/ gebruiker> wil ik <iets doen> zodat ik <er iets aan heb>.
Het eerste deel van deze zin beschrijft de rol. Een interactief product kan meerdere gebruikersgroepen hebben. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende doelgroepen, de beheerder van de site, enz.. Je maakt voor alle rollen aparte user story's.
Het tweede deel van de zin bestaat uit wat de gebruiker wil doen. Dit maak je zo concreet mogelijk bijvoorbeeld: Als donor wil ik mij aanmelden voor de nieuwsbrief.
Het laatste deel van de zin beschrijft het resultaat of het doel. Als donor (=rol) wil ik mij aanmelden voor de nieuwsbrief (=functie of actie) zodat ik op de hoogte blijf van de projecten die uitgevoerd worden (=doel).
Voorbeelden van user story's:
De laatste story is eigenlijk een epic. Meestal beschrijft een epic een afgebakende taak van de gebruiker. Een epic is een omvangrijke user story die nog moet worden uitgesplitst in een set kleinere user story's.
Zo kun je de laatste epic splitsen in de volgende story's:
Alle user story's samen beschrijven de functionaliteit van een interactief product. Een eenvoudig project bestaat uit ongeveer 50 story's. Bij een complex project kan dit oplopen tot 500 of zelfs meer. Tijdens het hele ontwikkelproces van het product kunnen er story's bijkomen of story's veranderen.
Een voorbeeld van een complete lijst met user story's vind je op de site www.mountaingoatsoftware.com
Oefening 1
Werk de oefening uit met 2 andere studenten!
nr | als | kan ik | resultaat | prioriteit |
1 | redacteur | mijn verhaal tussendoor opslaan | ik het later verder kan werken | |
2 | redacteur | foto's uploaden | verhaal met beeldmateriaal ondersteunen | |
3 | redacteur | mijn verhaal opmaken | ik het aantrekkelijk kan presenteren | |
Een user story is goed wanneer het INVEST is. INVEST staat voor:
Tip: kijk eerst of het geen epics zijn.
- Als koper wil ik de specificaties van een product kunnen bekijken, zodat ik weet wat ik ga kopen.
- Als a.s koper wil ik weten of de website gekeurd is, zodat ik kan kijken of de website betrouwbaar is
- Als koper wil ik weten wat anderen van het product vinden, zodat ik mijn mening op dat van een ander kan baseren.
- Als klant wil weten hoe ik contact kan opnemen met het bedrijf zodat ik vragen kan stellen over bepaalde producten
- Als klant wil ik weten wat de inhoud van het product is, zodat ik kan kijken of ik het product willen aanschaffen.
- Als nieuwe klant wil meer informatie over het bedrijf en de missie zodat ik kan beoordelen of het betrouwbaar is.
Een user story beschrijft hoe een klant of gebruiker verwacht van het product. Het is altijd geschreven vanuit het perspectief van de gebruiker.
Als je niet weet wie de gebruikers zijn en je weet niet met welk doel ze het product willen gebruiken, dan kun je geen user story's schrijven. Om te voorkomen dat je een product maakt waar niemand gebruik van maakt, begint elk project met gebruikersonderzoek.
Een user story is een communicatie tool. User story's ontwikkel je met het hele projectteam en met de opdrachtgever. Discussieer over de story's. Je maakt dan gebruik van de creativiteit en de kennis van het team. Hierdoor krijg je betere user story's.
Schrijf user story's zodat ze gemakkelijk te begrijpen zijn. Houd ze eenvoudig en beknopt. Vermijd verwarrende en dubbelzinnige termen. De volgende user story roept veel vragen op:
Als klant wil ik productspecificaties zien van het product dat ik ga bestellen zodat ik weet of het product wel goed genoeg is en of de specificaties wel goed genoeg zijn.
Wanneer je begint met epics dan kun je de functionaliteit van het product schetsen, zonder je te verdiepen in de details. Het maakt het gesprek over de user story's makkelijker. Je hoeft in het begin ook niet de strakke vorm voor user story's te gebruiken.
Breek daarna de epics in kleinere, gedetailleerde story's tot ze klaar zijn: helder, haalbaar en toetsbaar. Alle teamleden en de opdrachtgever moeten snappen wat er onder de story verstaan wordt.
Het werken op papier heeft een aantal voordelen:
Zelfs als je een online systeem gebruikt, is het de moeite waard om post-its te gebruiken om nieuwe verhalen te schrijven. Wanneer je de belangrijkste woorden op een kaartje onderstreept, verhoog je de leesbaarheid. Kies een groter formaat post-it dan het standaard vierkante blokje. Je hebt dan meer ruimte voor de tekst en je kunt makkelijk onderscheid maken tussen de post-its met de taken die horen bij de story.
User story's zijn er om te communiceren over het product. Ze kunnen tijdens het project nog aangevuld of veranderd worden. Dit werkt beter wanneer ze zichtbaar zijn op bijvoorbeeld een scrumboard.
De voordelen van user story's:
User story's zijn niet erg geschikt om de technische vereisten te beschrijven, omdat ze het product vanuit de gebruiker beschrijven. De gebruiker maakt het niet uit in of een product ontwikkeld is met Wordpress als het maar werkt. Als je de technische eisen moet beschrijven gebruik je andere tools.
Lees de volgende epic:
Als bedienend personeel wil ik makkelijk de totaalprijs van de bestelling weten zodat ik snel kan afrekenen met de gasten.
Hierbij gelden de volgende prijzen en items:
frisdrank | 2,00 |
bier van vat | 2,50 |
speciaal bier | 3,50 |
wijn | 3,00 |
bittergarnituur | 3,50 |
happy hour van 17.00 uur tot 18.00 uur |
10% korting |
btw hoog | 21% |
btw laag | 6% |
Niet alle user story's worden altijd uitgevoerd. Of ze worden uitgevoerd is afhankelijk van:
Om aan te geven hoe belangrijk een story is voor het behalen van het doel, gebruik je de MoSCow-methode.
De letters M, S,C, W in MoSCoW staan voor
Van die laatste wordt vaak gedacht dat die voor "Would Have"staat, een soort "Nice to have". Dat is echt niet het geval, de "leuk om te hebben" categorie is al "Could Have"; de requirements waar we best zonder kunnen, maar als er tijd over is, is het een prettige toevoeging. Onderwerpen in de categorie Will not have worden gewoon niet gerealiseerd. Althans, en dat is het tweede misverstand, niet in deze fase.
Net als het schrijven van de user story's, gebeurt het toepassen van MoSCow in overleg met het hele team en met de opdrachtgever. de belangen van de gebruiker moet hierbij ook centraal staan.
Oefening 3
User story's worden gebruikt binnen scrum als een manier om de eisen (requirements) te beschrijven. Scrum is een werkmethode. In het volgende hoofdstuk wordt scrum verder uitgelegd.
Vanuit user story's kun je een opsomming maken van wat er op de site moet komen. Dit noem je de inventarisatie.
Bij de inventarisatie maak je per user story een lijst met alle gewenste functionaliteiten en informatie (zowel input als output).
Als voorbeeld de user story: 'Als vmbo-leerling wil ik een overzicht van alle opleidingen van het Mediacollege zodat ik in één keer kan zien welke opleidingen aangeboden worden.'
Mogelijke inventarisatie:
Nog een voorbeeld:
User story:
Als een geregistreerde gebruiker, wil ik een nieuw wachtwoord kunnen aanvragen zodat ik weer toegang kan krijgen als ik mijn wachtwoord vergeten ben.
Inventarisatie:
Wanneer je wilt dat de gebruiker het automatisch gegenereerde wachtwoord om kan zetten naar een eigen wachtwoord, dan wordt de inventarisatie nog langer.
Bij scrum maak je de inventarisatie van een user story pas in de sprint waarin aan de story gewerkt wordt.
Oefening 4