Training UXD: User needs
 

Weet je nog?

In het eerste jaar heb je al veel geleerd. In dit hoofdstuk ga je onderzoeken wat je daar nog van weet. Daarom vind je hier alleen oefeningen waarmee je de lesstof van vorig jaar kunt herhalen of ophalen. Wanneer je het antwoord niet weet, zoek het dan op in de modules van vorig jaar.

 

Users:

  1. Wat is een user of een gebruiker?
  2. Waarom is het denken vanuit de gebruiker zo belangrijk bij het ontwerp van een mediaproduct?
  3. Om te weten wat een gebruiker wil, begint een project met gebruikersonderzoek. Op welke manieren kun je gebruikersonderzoek doen?
  4. Bekijk de website van Seniorenmarketeers en de artikelen over senioren op www.frankwatching.com en geef een lijst met kenmerken van deze gebruikers.

 

 

(naar boven)


Gebruikersprofielen en persona's

  1. Wat is het verschil tussen een gebruikersprofiel en een persona?
  2. Gebruik dit formulier om een gebruikersprofiel te maken van een 65+'er.
  3. Maak een persona die gebaseerd is op het gebruikersprofiel.

 

Experience

De afbeelding geeft de UX-piramide weer. Om de user een goede ervaring te geven moet het product voldoen aan de eisen die gesteld worden op alle lagen van de piramide.

  1. Beschrijf de verschillende lagen van de piramide.
  2. Herken je het volgende schema? Beschrijf hierin de user journey van de aanschaf van je laatste mobile.

 

User journey: Koop een smartphone
fase behoefte informatie verzamelen informatie evaluatie koop gedrag na koop
wat ik doe          
denken en voelen

 

       
omgeving          
functionaliteit      

 

 

 
apparaten          

 

(naar boven)


Het design

  1. Wat is een user story?
  2. Geef 5 voorbeelden van user story's.
  3. Wat geeft een functioneel ontwerp weer?
  4. Wat geeft een interactie ontwerp weer?
  5. Wat geeft het basis visueel ontwerp weer?

 

 

(naar boven)